Öringpremiär


Efter ett par isgösar och rapporter om mjuka isar så beslöt vi oss för att lägga undan ismeteprylarna för denna säsongen. På dagens meny stod det öringfiske, jag och Andre drog oss ut i det isblandade havet. Öringarna var precis som oss, iskalla och slöa. När vi väl var framme på platsen så fick jag lukten av stark alger. Första tanken var att det skulle vara "mjölkigt" vatten, vilket det lätt blir om det har legat hård vind ganska länge på platsen.

Öringarna har då svårt att se betet och det gjorde ju inte saken bättre att det kanske var 2 grader i vattnet. Vi fiskar av första revet ganska snabbt och kunde redan då konstatera att detta inte blir någon lätt match trots att vi brukar landa ett antal öringar direkt på första stället.

Vi fortsätter att nöta på, men som en blixt ifrån klar himmel så tittade solen fram, vattnet blev helt plötsligt klart och vinden la av. Jag bommade två fiskar ganska snabbt som är där och drar i flugan. Bytte till mitt hemliga vapen, "Vita Prinsen" i strl. 8 brukar alltid funka trots årstider och väder. Jag ser ett försiktigt vak, och blev nästan lite förvånad. Aktiv fisk?!?, jag lägger ut flugan mitt i vaket och 3 drag så stramar det till och jag nitar.

En mindre såkallade "grönländare" låg i min hand efter en kort fight. Vi landar ytliggare en mindre öring och har ett par kontakter till. Vi kunde under dagen inse att det behövs ett par veckor till för att fiskarna ska komma igång ordentligt. För er som fiskar öring kan jag berätta att vi såg borstmask i vattnet!

Nu laddar vi om batterierna och laddar inför nästa tur.

Skitfiske// Niclas


 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0